Jar, joga a ayurveda

 

Jarné obdobie je typické príchodom teplejšieho počasia, ale aj vlhkosťou a letargiou. Obľubujeme ju hlavne pre jej krásu, pestrosť a akúsi mäkkosť. Je to obdobie narodení, nových začiatkov, prílivu novej energie, života a rastu na zemi.
Pre mnohých je bežné, že pociťujeme nové prílivy radosti a inšpirácie, iný z nás možno vnímame jar viac ako obdobie spojené s únavou, prechladnutím, alergiami alebo nedostatkom energie.

Ako sa vyhnúť jarnej únave alebo všeobecné rady stravovania na jar

Jedzte jedlá prevažne z čerstvej zeleniny, ktorá nemusí byť nevyhnutne surová. Dusená, mierne povarená. Pridajte rôzne jedlá so strukovín a ochuťte si ich zahrievajúcimi koreninami ako zázvor, čierne korenie, rímska rasca alebo kurkumou. Tieto potraviny sú sťahujúce (alebo astrigentné) a často akosi horké chuťou. Pomôžu telu zbaviť sa prebytočnej vlhkosti čo môžeme vnímať v prílive novej energie hlavne ak pridáte do jedál s mierou aj pikantnejšie chilli papričky.
Zeleninou nemáme čo pokaziť, vyhnúť by sme sa však mali mliečnym produktom, chladeným nápojom, studeným jedlám a na toto obdobie obmedziť aj príjem mäsa. Kresťania aj ostatné kultúry väčšinou mávajú v jarnom období pôstne obdobie, aby využili tento čas na obnovu energie a očistu na všetkých úrovniach života.
Lahodný nápoj z východu známi a obľúbený pre podporu trávenia, lassi je jogurt rozriedený s vodou a ochutený koreninami pre lepšiu stráviteľnosť.
Ak nám slabšie trávi, nemali by sme to preháňať čo sa týka nadmerných množstiev, alebo porcií aj s vodnatou a ťažkou zeleninou ako sú avokáda, uhorky, olivy, alebo sladké zemiaky.
Raňajky by mali byť ľahké, čerstvé ovocie, čaj, obedy a večere mierne povarené obilniny, dusená zelenina a strukoviny.
Z bylín sú výborné hovorovo Aralu, Bulu a Nelli, alebo Terminalia chebula, Phyllanthus emblica a Terminalia Belerica v očistnej zmesi threepala. Rovnako ako aj s kurkumou a rumančekovým čajom prispejeme k lepšiemu tráveniu a očiste nielen zažívacieho traktu, pečene, čriev, ale aj obehovej sústavy a navyše tieto byliny napomáhajú odstrániť prebytočný hlien. Pre podporu očisty pečene je vhodná ¼ až ½ čajovej lyžičky kurkumy rozmiešaná v 2-4 lyžiciach aloe vera džúsu alebo užívaná vo vode alebo spomínaná trojbylinná populárna zmes threepala pre celkové zdravé trávenie nielen pre pečeň.
Pre očistu pľúc sa v obľube používa kvalitné korenie pipali, pijeme ho buď v čaji alebo rozmiešame v troche medu a užijeme. Známa zmes na podporu pľúc a imunity celkove je robený džem z ovocia amalaki, známeho pre vysoký obsah vitamínu C, často požívaného v ajurvédskych kozmetických prípravkoch na pleť a vlasy.

Joga a cvičenie na jar

Všetko vonku okolo nás sa prebúdza. Príroda nás nabáda na pobyt vonku, zacítiť slnko na našej koži po dlhej a tmavej zime. Prechádzky v prírode nabijú naše telo a zmysly a postupne nabudia naše pľúca k zvýšenej aktivite. A čím uvoľnenejšie a hlbšie dýchame tým lepšie sa zbavujeme doslovne všetkého nepotrebného z nášho života a to nie len na úrovni fyzického tela.
V jógovej praxi existujú cvičenia s dychom, ktoré samotné odstraňujú nečistoty z tela, ale vyžadujú si našu odhodlanosť na pravidelnú prax, aby sme pocítili ich účinky. Pľúca samotné sú v očistách dôležitým orgánom regulujúcim naše emócie preto im v jógovej praxi venujeme pozornosť.
Takže na jar sa zameriavame v cvičení jógy na pľuca, pečeň a obličky.
V jógových polohách (asánach) udržiavajte hrudník a oblasť srdca otvorené, vnímajte svoj dych a nasmerujte ho od pupka smerom na hor do hrudníka a všimnite si nový priestor ktorý vytvorí v tejto oblasti. Takto udržíte hrudník otvorený doširoka.

V polohách v stoji sa zastavme o niečo málo dlhšie než sme zvyknutí a až keď pocítime silu, moment prechodu do nasledujúcej polohy nadýchnime sa o jeden dych naviac pred tým než si zvolíme ďalšiu polohu (asánu).
Cvičte pozdrav slnku, bojovníka l., bojovníka ll., obráteného bojovníka a trikonasány, predklony a záklony. Polohy ktoré uvoľňujú a stimulujú oblasť srdca a hrudník a čistia solárny plex ako kobra, luk, bočné vzpory, predklony a záklony a rotácie v sede alebo v stoji. Vplývame nimi aj na obličky, ďalšie z dôležitých orgánov pre pocit energie a chute do života.
Môžeme cvičiť o niečo dynamickejšie než sme boli zvyknutí počas zimy, relaxácie sa doporučujú robievať práve naopak kratšie než v ostatné obdobia.
Do cvičebnej zostavy v tomto období často vkladám aj balančné polohy až v druhej polovici alebo tesne pred koncom cvičenia.
Pre mnohých je užitočné a často aj príjemné vypodložiť hrudník počas relaxácie na konci cvičenia. Vylepší to celkový pocit z cvičenia jarnej zostavy.


WordPress Image Lightbox Plugin